POLITYKA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Niniejsza Polityka przetwarzania danych osobowych stanowi realizację obowiązku wynikającego dla Administratora Danych Osobowych z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
§ 1 . DEFINICJE
- Administrator danych osobowych (w skrócie: ADO) – administratorem Państwa danych osobowych jest Paulina Remlein prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego Paulina Remlein we Wrocławiu, ul. Wietrzna 22/10, 53-024 Wrocław, NIP: 6842562687, tel. (+48) 722-268-937, e-mail: kontakt@kancelariaremlein.pl.
- RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Ustawa – ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).
- Dane osobowe – dane osobowe w rozumieniu art. 4 ust. 1) RODO, tj. wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej (,,osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
- Podmiot danych – osoba fizyczna, której dane dotyczą.
§ 2.CELE I PODSTAWY PRAWNE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
- Dane osobowe przetwarzane są w zgodzie z RODO oraz innymi powszechnie obowiązującymi przepisami prawa o ochronie danych osobowych, w tym również ADO respektuje wszelkie swoje obowiązki wynikające z wykonywanego zawodu radcy prawnego w zakresie tajemnicy zawodowej.
- Dane osobowe pozyskane od Podmiotu danych są poufne, we właściwy sposób zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych i przetwarzanie wyłącznie wtedy, gdy jest to konieczne i wyłącznie w celach, w których zostały pozyskane.
- Dane osobowe przekazywane są na zasadzie dobrowolności, jednakże w uzasadnionych okolicznościach odmowa ich udostępnienia lub żądanie ich usunięcia może skutkować niemożliwością prawidłowego podjęcia kontaktu, udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, a w szczególności wykonania usługi i/lub obowiązków umownych.
- W przypadku kierowania do ADO korespondencji w drodze wiadomości elektronicznej (e-mail) lub w drodze poczty tradycyjnej, podane dane osobowe są przetwarzane w celu nawiązania kontaktu z nadawcą oraz udzielenia odpowiedzi na skierowaną korespondencję, w tym również załatwienia sprawy objętej tą korespondencją. W takiej sytuacji podstawą przetwarzania takich danych jest zgoda osoby kierującej korespondencję (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO) lub prawnie uzasadniony interes ADO polegający na prowadzeniu korespondencji kierowanej do niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
- W przypadku podjęcia z ADO kontaktu przy wykorzystaniu formularza kontaktowego, podane w formularzu kontaktowym dane osobowe są przetwarzane w celu przetworzenia wiadomości, tj. identyfikacji nadawcy, nawiązania kontaktu oraz udzielenia odpowiedzi na skierowane zapytanie, w tym również załatwienia sprawy objętej tą korespondencją. W takiej sytuacji podstawą przetworzenia danych jest zgoda osoby kierującej korespondencję (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO) lub prawnie uzasadniony interes ADO polegający na prowadzeniu korespondencji kierowanej do niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
- W przypadku podjęcia z ADO kontaktu telefonicznie, podane przez rozmówcę dane osobowe będą przetworzone wyłącznie w celu przeprowadzenia rozmowy oraz załatwienia sprawy objętej rozmową. W takiej sytuacji podstawą przetworzenia danych jest zgoda osoby kontaktującej się z ADO (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO) lub prawnie uzasadniony interes ADO polegający na prowadzeniu rozmowy kierowanej do niego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
- W przypadku skierowania do ADO zapytania w zakresie uzyskania oferty handlowej, w związku z prowadzoną przez ADO działalnością gospodarczą, udostępnione przez wnioskującego dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu skontaktowania się oraz przedstawienia oferty handlowej. W takiej sytuacji podstawą przetworzenia danych jest art. 6 ust. 1 lit. b) RODO.
- W przypadku nawiązania umownej współpracy między ADO a usługobiorcą, udostępnione przez usługobiorcę dane osobowe będą przetwarzane w celu zawarcia umowy, prawidłowego zrealizowania łączącej strony umowy. W takiej sytuacji podstawą przetworzenia danych jest art. 6 ust. 1 lit. b) RODO. Wówczas ADO, w momencie zawarcia umowy lub pozyskania danych, przekazuje Podmiotowi danych szczegółowe informacje o zakresie i zasadach przetwarzania danych osobowych.
- Dane osobowe mogą być przetwarzane przez ADO na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, tj. w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
- Dane osobowe mogą być także przetwarzane przez ADO na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, tj. do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią, w szczególności w przypadku dochodzenia roszczeń lub obrony przed kierowanymi roszczeniami.
- ADO może również gromadzić i przetwarzać dane osobowe w innych przypadkach, w szczególności podczas spotkań biznesowych, konferencji lub poprzez wymianę wizytówek. W takiej sytuacji podstawą przetworzenia danych jest prawnie uzasadniony interes ADO polegający na tworzeniu sieci kontaktów biznesowych, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
Dane osobowe nie są przekazywane poza obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
Dane osobowe nie są przedmiotem profilowania, jako jednej z form zautomatyzowanego ich przetwarzania.
§ 3. ODBIORCY DANYCH OSOBOWYCH
ADO, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, może powierzyć dane osobowe zewnętrznym podmiotom, z którymi współpracuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w szczególności: podmiotom świadczącym usługi prawne, księgowo – kadrowe, rachunkowe, kurierskie, pocztowe, dostawcom usług informatycznych. W każdym przypadku, podmioty te zobligowane są do zachowania poufności tych danych i ich przetwarzania w zgodzie z RODO i innymi przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
Ponadto, ADO może ujawniać wybrane dane osobowe właściwym organom państwowym lub podmiotom trzecim, które zgłoszą ADO takie żądanie ze wskazaniem odpowiedniej podstawy prawnej oraz w zgodzie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
§ 4. OKRES PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
- Okres przetwarzania danych osobowych zależny jest od rodzaju świadczonej usługi oraz celu przetwarzania danych osobowych.
- W przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie zgody, dane przetwarzane będą do czasu wycofania zgody.
- W przypadku przetwarzania danych osobowych w związku z zawarciem i wykonywaniem umowy, dane osobowe będą przetwarzane do momentu jej rozwiązania, wykonania przedmiotu umowy i uregulowania wszelkich wzajemnych zobowiązań z nią związanych.
- W przypadku, gdy przepisy powszechnie obowiązującego prawa stanowią podstawę przetwarzania danych osobowych, okres przetwarzania danych osobowych może wynikać także z tych przepisów.
- W przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych osobowych jest uzasadniony interes ADO (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO), dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji tego interesu lub do zgłoszenia przez Podmiot danych skutecznego sprzeciwu.
- Okres przetwarzania danych może ulec wydłużeniu w przypadku, gdy jest to niezbędne w celu ustalenia i/lub dochodzenia roszczeń lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, a po tym okresie jedynie w przypadku i w zakresie, w jakim wymagać tego będą przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
- Po upływie okresów przetwarzania, dane osobowe będą trwale usuwane lub zanonimizowane.
§ 5. PRAWA PRZYSŁUGUJĄCE PODMIOTOM DANYCH W ZWIĄZKU Z ICH PRZETWARZANIEM
Podmiotom danych, o których mowa w § 1 ust. 5) niniejszej Polityki przysługują następujące uprawnienia:
- wyrażenia zgody na przetwarzanie Jego danych osobowych;
- w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych, osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę (wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody, w okresie przed jej wycofaniem);
- uzyskania w każdym czasie (a przede wszystkim w czasie pozyskiwania przez ADO danych osobowych) wszelkich informacji, dotyczących danych osobowych, celów oraz podstaw prawnych przetwarzania danych osobowych, odbiorców danych osobowych, okresu przechowywania danych osobowych, kryteriów ustalania okresu przechowywania danych osobowych, uprawnień przysługujących Podmiotowi danych, a nadto prawa do uzyskania informacji, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym, umownym czy też jest warunkiem do zawarcia umowy, czy osoba, której dotyczą jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania tychże danych;
- uzyskania w każdym czasie informacji w sytuacjach określonych w art. 14 RODO, tj. w sytuacji, gdy dane osobowe zostały pozyskane w sposób inny aniżeli od osoby, której dotyczą;
- uzyskania od ADO potwierdzenia czy przetwarzane są dane osobowe Jego dotyczące a jeżeli tak to ma prawo uzyskania dostępu do nich oraz uzyskania informacji, co do celu przetwarzania, kategorii przetwarzanych danych, odbiorcach danych osobowych, przewidywanego okresu przechowywania danych osobowych, kryteriach ustalania okresu przechowywania danych osobowych, uprawnień przysługujących Podmiotowi danych, źródła danych, gdy zostały pozyskane w inny sposób aniżeli od osoby, której dotyczą;
- żądania od ADO niezwłocznego sprostowania lub uzupełnienia danych osobowych, w przypadku, gdy są nieprawidłowe;
- żądania od ADO niezwłocznego usunięcia danych osobowych, gdy nie są już potrzebne dla realizacji żadnego z celów, dla których je uzyskano;
- żądania od ADO ograniczenia przetwarzania danych w przypadkach, gdy:
- osoba kwestionuje prawidłowość danych (na czas pozwalający ADO weryfikację prawidłowości danych);
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba sprzeciwia się usunięciu, żądając ograniczenia ich wykorzystania;
- dane nie są potrzebne ADO, ale są niezbędne osobie, której dotyczą w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
- osoba, której dane dotyczą wniosła sprzeciw na podstawie art. 21 ust. 1 RODO wobec przetwarzania (do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie ADO są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu).
- uzyskania informacji o dokonanym przez ADO sprostowaniu, usunięciu lub ograniczeniu przetwarzania danych osobowych;
- uzyskania od ADO, w powszechnie używanym formacie (nadającym się do odczytu) kopii danych osobowych dotyczących osobowy fizycznej zgłaszającej żądanie;
- przesłania danych osobowych, dotyczących osobowy fizycznej zgłaszającej żądanie innemu ADO w przypadkach określonych w art. 20 ust. 1 pkt. a-b) RODO;
- wniesienia sprzeciwu w dowolnym momencie, co do przetwarzania Jego danych osobowych w celach marketingowych;
- wniesienia sprzeciwu w dowolnym momencie wobec innych celów przetwarzania, z przyczyn związanych z Jego szczególną sytuacją;
- wniesienia skargi do organu nadzorczego (w Polsce organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych), jeżeli Podmiot danych osobowych sądzi, że przetwarzanie Jego danych osobowych narusza regulację RODO oraz przepisy powszechnie obowiązującego prawa dotyczące ochrony danych osobowych.
Jednakże, ADO odmówi zrealizowania żądania, o którym mowa w pkt. 3), pkt. 4), pkt. 5), pkt. 8), pkt. 10), jeżeli ich realizacja naruszyłaby ustawowy obowiązek radcy prawnego zachowania tajemnicy zawodowej.
Uprawnienia, o których mowa powyżej Podmiot danych może realizować/zgłaszać osobiście lub przez pełnomocnika, i może tego dokonać w drodze korespondencji elektronicznej (e-mail), telefonicznie lub w drodze korespondencji tradycyjnej przy wykorzystaniu danych kontaktowych wskazanych w § 1 ust. 1 niniejszej Polityki.
Odpowiedzi na zgłoszenia, ADO udziela w terminie jednego (1) miesiąca od dnia jego otrzymania. W razie potrzeby, termin ten może zostać przedłużony, o czym ADO poinformuje zgłaszającego.
Odpowiedzi na zgłoszenia, ADO udziela w takiej samej formie, w jakiej dokonano zgłoszenia chyba, że z treści zgłoszenia wynika, że zgłaszający zażądał odpowiedzi w innej formie.
W przypadku niemożności zidentyfikowania osoby fizycznej, na podstawie skierowanego żądania, ADO zwróci się do wnioskującego o dodatkowe informacje. Podanie tych danych nie jest obowiązkowe, jednakże ich brak może skutkować niemożnością zrealizowania żądania lub odmową jego realizacji.
§ 6. KONTAKT Z ADMINISTRATOREM DANYCH OSOBOWYCH
Aby uzyskać informacje w zakresie zasad przetwarzania danych osobowych, kontakt z ADO jest możliwy drogą korespondencji e-mail, telefonicznie lub drogą korespondencji tradycyjnej przy wykorzystaniu danych adresowych i kontaktowych wskazanych w § 1 ust. 1 niniejszej Polityki.
Na podstawie art. 37 ust. 1) i ust. 4) RODO a contrario ADO nie wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych.
§ 7. ZMIANY POLITYKI
- Niniejsza Polityka jest na bieżąco weryfikowana i w razie potrzeby aktualizowana.
- Niniejsza wersja Polityki (wersja 1.0) obowiązuje od dnia 13 maja 2022 r.